Niet jij, maar de wereld beoordeelt jouw muziek!

Als het gaat om een ​​muziekartiest, is het aan jou om creatief en productief te zijn en veel muziek uit te brengen. Laat de markt en je fans jouw muziek beoordelen.

Als je eenmaal begint met het uitbrengen van je muziek, is een verrassende realiteit dat de nummers, waarvan jij denkt dat ze de beste zijn, en de nummers waar je fans verliefd op worden, niet noodzakelijk dezelfde zijn. In feite is het net zoals in een rechtszaal, waar je ook NIET gekwalificeerd bent om jezelf te beoordelen. Alleen de wereld buiten jou om is gekwalificeerd om dat te doen.

Filler-tracks.
De muziekgeschiedenis zit vol met voorbeelden van beroemde songwriters die verrast waren dat hun grootste hits de ‘filler-tracks’ waren, die zij meer zagen als opvulling van hun album. De lijst is uitgebreid, maar een paar voorbeelden van zulke ‘filler-tracks’ zijn: Gloria Gaynor’s ‘I Will Survive’, Pearl Jam’s ‘Yellow Ledbetter’ en The Smiths ‘How Soon Is Now?’ Geen van deze artiesten kon voorzien hoe de wereld op deze songs zou reageren. Wat deze artiesten beschouwden als ondermaatse muziek, adopteerden fans als hun favorieten. Hierdoor kwamen deze nummers hoger in de hitlijsten en werden iconische hoogtepunten in hun catalogi.

Beoordeel je muziek niet terwijl je het maakt.
Er is een reden voor elke creatieve drang die je hebt. Jezelf bekritiseren tijdens het creatieve proces, is als het rijden met een aangetrokken handrem. Blijf dus in de ‘flow’. Je kunt alles wat je straks hebt gemaakt, nog altijd bewerken en verfijnen.
Je weet nooit waar je muziek terecht komt, of wie het zal horen. Iedereen die je muziek hoort zal het anders beoordelen. Zoveel mensen, zoveel meningen!

Maak veel muziek.
De verwachtingen van mensen zijn veranderd sinds het ontstaan ​​van internet en mobiele telefoons. Ze verwachten constante ‘feeds’ van releases van hun favoriete artiesten. Als je je een jaar lang in de studio verstopt, om een geweldig album te maken, is het gemakkelijk voor de buitenwereld om je te vergeten. Dit betekent dat,  wanneer je het album uitbrengt, het meer moeite kost om weer opgemerkt te worden.

Het hele jaar door muziek uitbrengen, met regelmatige tussenpozen, kost minder werk en geld om opgemerkt te blijven bij je fans. Bovendien kan elke release zijn eigen kansen helpen creëren. Je weet nooit met welke nummers luisteraars, fans of boekers, een click zullen hebben. De beste manier om daar achter te komen, is door het regelmatig de wereld in te laten komen en op te letten hoe erop gereageerd wordt.

Elk nummer heeft een bepaald publiek.
Door meer muziek te maken, ontdek je wel dat je niet alleen meer muziek hebt om royalty’s te genereren, maar ook dat je meer mogelijkheden hebt gecreëerd om het bij je publiek te promoten, en te laten groeien. Niet alle nummers hebben een bepaald publiek, maar sommige zullen dat zeker wel hebben. De enige manier om te zien of een nummer contact kan maken met die luisteraars, is door je muziek uit te brengen en vervolgens goed te blijven luisteren. Uiteindelijk zijn het je luisteraars die je songs beoordelen.

Magic happens!
Stop zeker alle moeite in je creatieve proces en maak de beste muziek die je kunt maken, maar houd het oordeel erover voor jezelf. Laat het vervolgens los in de wereld, om te zien wat er gebeurt en ‘let the magic happens’; die wereld zal jouw muziek beoordelen; niet jij.

Als je een nummer een zetje wilt geven, in de richting van een bepaald publiek, zou je gebruik kunnen maken van: (Lokale) radiostations en sociale media kanalen, zoals Facebook, Instagram, enz.
Je weet maar nooit waar jouw muziek terecht komt, en welke kansen en geld het kan ontgrendelen.

Rate my music
Wil jij je muziek professioneel laten beoordelen? Dat kan met “Rate my music”. Onze profs geven je tips en adviezen waarmee je je songs te verbeteren.